Rozpočet
36 000 000 Kč
Termín
prosinec 2025
Popis
V návaznosti na akce "Zvýšení kapacity parkovacího domu Kvanto" a "Pěší propoj CPA Delfín - ulice bratří Lužů" (viz program KDU-ČSL do roku 2026) navrhuji lávku z ulice Moravská přes silnici Horní Valy k parkovacímu domu Kvanto.
Je možné, že se tímto tématem město již zabývalo - snad byla také zadána studie.
Přidal jsem ještě přemostění ulice Moravské, protože v současnosti tam přechod chybí a je až na druhém konci ulice u radnice.
Lávka ve směru západ-východ překlenuje silnici III-49714 Uherský Brod - Prakšice a je v trase cyklostezky 5049. Je třeba počítat s výškovým profilem pro těžká nákladní vozidla s výškou nejméně 4,5 až 4,7 m.
Dopravní situace je v dané lokalitě složitá - jde vlastně o tři křižovatky. V místě frekventovaného přechodu projíždí denně více jak 6 000 vozidel. Časté zastavování a rozjíždění brzdí dopravu, je zdrojem nežádoucího hluku a zvýšeného množství zplodin spalování.
Návrh mi nevychází bezbariérový, resp. nevím jak by se tam vešly potřebné dlouhé rampy s malým sklonem. Přímou rampu lze svinout do šroubovice (s kruhovými nebo eliptickými oblouky), pak ale zabere víc místa do šířky. Určitě by se však dal použít výtah, tak jako u nádraží.
Berte podaný návrh jako první přiblížení k diskuzi a dalšímu rozpracování.
Návrh zveřejňuji proto, aby se při dostavbě parkovacího domu u Kvanta mohlo s lávkou Moravská počítat (rampa / schodiště) - pak by se daly dokončit oba projekty současně.
Lávka může být také zavěšená - podobné konstrukce s již realizovanými "Všezvědem" a "Všudybudem" od sídliště Olšava.
Pro lávku mám již vybráno jméno z díla Jana Amose Komenského: "Via Lucis - Cesta světla".
Vysvětlivky:
Červená barva Vlastní konstrukce lávky. Samotná lávka může být vodorovná, skloněná nebo výškově v oblouku zakřivená - klenutá. Klenutá lávka u podepřené konstrukce umožňuje snížit výšku krajních opor. Výhodou je rovněž to, že se srážková voda nehromadí na horní ploše lávky (nedochází ke tvorbě kaluží a vymrzání krycí vrstvy).
Malé červené čtverečky na nárožích lávek jsou patky / stojky / nosné pylony. Použijí se ty, které budou mít význam ve zvolené variantě řešení.
Žlutá barva Schodiště s podestami. Schody by měly mít úpravu pro kočárky a pro kola. Podesty sice schodiště prodlužují, ale chůze je pohodlnější.
P.S.:
Udaná cena je pouhý odhad. Lávky "Všezvěd" a "Všudybud" dohromady přišly na 48 milionů Kč. Bohužel v současné době stavby podražily.