Rekonstrukce ulice Moravské - záměr č. 138
Rozpočet
21 719 500 Kč
Termín
prosinec 2024
Priority
1.1 Udržitelná doprava
Popis
K nejdůležitějším a nejstarším komunikacím v městě Uherský Brod patří ulice Moravská. Již ve středověku spojovala ulice vstup do města s Těšovskou bránou na východě s ústředním tržním
náměstím. I dnes je důležitou komunikací v organismu města, kde zajišťuje hlavní přístup do historického centra města pro automobilovou a pro pěší dopravu.
V souvislosti s plánovanou novou koncepcí dopravy v centru města se počítá se zjednosměrněním automobilové dopravy na této komunikaci směrem do centra. Odlehčení dopravní zátěže na
této komunikaci zároveň nabízí možnost nového prostorového a architektonického řešení ulice s důrazem na zvýšení atraktivnosti a estetické hodnoty prostoru jako důležité pěší tepny města.
Tato studie navazuje na studii z roku 2005 a má za úkol aktualizaci řešení úpravy prostoru ulice a prověřit současné technické, provozní a finanční požadavky na toto řešení.
Veřejný přínos
Zjednosměrnění ulice a vložení jízdního pásu pro cyklisty vede k nové organizaci jejího prostoru.
Stávající parkovací pruh při severní straně ulice je využit k umístění nových podélných parkovacích míst s nacouváváním a k úpravě plochy chodníku. Nově je uliční prostor členěn na:
- veřejný chodník 2,50 m
- jízdní pás pro cyklisty 1,25 m
- vozovku 3,75 m
- parkovací pruh 2,25 m
- vedlejší chodníkový pás 1,25 m
- veřejný chodník 2,10 m.
Šířka veřejných chodníků je proměnlivá dle skutečné šířky uličního prostoru danou nepravidelnou frontou fasád okolních domů. Toto členění platí pro západní část ulice, protože
členění východní části prostoru ulice je limitováno stávajícími kamennými opěrnými stěnami. Rozdílnost obou částí řešeného území sebou přináší i rozdílné provozně-architektonické řešení.
Severní chodníkový pás je rytmicky členěn střídajícími se plochami kamenných desek a řezané mozaiky, navazujících na rytmus parkovacích míst a vjezdů v sousedícím parkovacím pásu.
Severní chodník je doplněn o vedlejší chodníkový pás, do kterého jsou umístěny prvky drobné architektury, které obohatí a zatraktivní parter řešeného území. Na určený rytmus navazují i
prvky osvětlovacích lamp, mezi které jsou vloženy prvky městského mobiliáře. Vedlejší chodníkový pás bude omezeně využíván i pro umístění venkovního letního posezení restaurace a cukrárny.
Jižní chodníkový pás je opět rytmicky členěn střídajícími se plochami kamenných desek a řezané mozaiky navazujících na rytmus parkovacích míst na protější straně ulice. Parkovací pás
je pravidelně, rytmicky doplněn výsadbou malokorunných stromů.
Plocha ulice bude výškově sjednocena do jedné roviny (bezbariérový prostor) a jednotlivé provozní části budou materiálově odlišeny. Při vjezdech do západní části ulice budou provedeny
vyrovnávací nájezdové rampy, které zároveň zklidní a zpomalí automobilový provoz a upřednostní dominantního postavení chodce v tomto prostoru. U vjezdů do objektů nebudou instalovány
prvky mobiliáře, vjezd nebude akcentován materiálově odlišnou dlažbou. Takto bude zdůrazněn dominantní charakter promenády pro chodce. V místech parkovacího pásu bude provedeno
značení zákazu stání určené správcem komunikace. Značení bude provedeno dopravními značkami nebo vodorovným značením (jiné barvy než okolní dlážděné plochy). Vjezd do Panské zahrady
bude řešen s důrazem na symetrii prostoru a při vjezdu budou osazeny kamenné ochranné sloupky.
Ve východní části ulice, která je prostorově vymezena opěrnými stěnami, dochází k výměně povrchů chodníků, opravám stávajících nadezdívek opěrné zdi, výměně kovového zábradlí a k doplnění
prostoru novým pouličním osvětlením. V tomto prostoru v minulosti procházelo městské opevnění s Těšovskou branou. Přípomínkou na tuto skutečnost bude pás dlažby proveden z
hrubého kamene a doplněn vloženou mosaznou tabulkou s informačním textem. Tato úprava bude provedena i na protějším chodníku. Pro snažší pohyb chodců bude na jižní straně, v sousedství
schodiště, část opěrné stěny odstraněna a bude zde zřízen šikmý chodník, jehož technické parametry jsou limitovány stávající zástavbou. Nejedná se o rampu pro pěší.
V místě napojení ulice Moravská na okružní komunikaci dochází v důsledku zjednosměrnění k úpravám vozovky, parkovišť a k rozšíření parkovišť a zatravněných ploch. V částech s velkým
převýšením jsou navrženy doplňkové opěrné zídky.
Okružní křižovatka
Tato studie prověřila možnost propojení ulice Moravská s ul. Horní valy a ul. Dolní Valy a ul. Neradice formou okružní křižovatky (OK). V prostoru stávající průsečné úrovňové křižovatky se
navrhla mini okružní křižovatka o vnějším okružním pásu průměru 24 m, která se v celém rozsahu nachází na stávajících zastavěných plochách.
Navrhovaný typ křižovatky by zpomaloval projíždějící dopravu, a tím se zvýší bezpečnost pěších tahů přes jednotlivé větve křižovatky. Základní funkcí OK je totiž zajistit plynulé a bezpečné
projetí všech křižujících se silničních komunikací. OK má i vyšší kapacitu než úrovňová neřízená průsečná křižovatka, zlepšuje orientaci v silničním provozu a díky nízké rychlosti je i bezpečná.
Bohužel v dané oblasti se jeví toto řešení jako nevhodné a to zejména kvůli svým plošným nárokům na její zřízení (blízkost stávající obytné zástavby, různé výškové úrovně stávajících
chodníkových ploch a s tím související trasování chodníků pro pěší v prostoru OK). Dalším negativním faktorem je velký podélný sklon stávající vozovky Horní a Dolní valy, kdy podélný
sklon okružního pásu OK nesmí překročit 5 %.