Rozpočet
14 750 000 Kč
Termín
květen 2026
Priority
3.1. Životní prostředí
Popis
Cílem Územní studie veřejného prostranství Uherský Brod – Kučerovo náměstí, Bajovec, Dělnická (dále jen územní studie) je podrobnější prověření možností využití stávajícího veřejného prostranství v jižní části města Uherský Brod a navržení úprav vedoucích k jeho zlepšení jak pro obyvatele této části města, tak i pro jeho návštěvníky. Územní studie řeší celkovou revitalizaci veřejného prostranství, jeho vazby na ostatní veřejná prostranství a veřejnou infrastrukturu – zejména dopravní a technickou, včetně prověření možných variant urbanistického řešení lokality. Principem návrhu je sjednocení charakteru úprav Kučerova náměstí, úprava provozních vztahů v celém řešeném území, zlepšení prostupnosti, bezpečnosti a odclonění bytové zástavby od dopravy, řešení vegetačních a technických prvků.
Veřejný přínos
Základní koncepce architektonicko-urbanistického řešení respektuje stávající obslužnou komunikaci, vedenou Kučerovým náměstím o šíři 5,5m. Koncepce je navržena tak, aby i převážná část inženýrských sítí, položených podél komunikace a chodníků, byla respektována. V ulici Bajovec je pak navrženo rozšíření komunikace a sjednocení šířek na 5,5m, variantně zde zůstane vozovka zúžana na 5m.
Urbanisticky nejhodnotnější částí řešeného území je ulicová náves Kučerova náměstí. V územní studii je uspořádání prostoru řešeno variantně:
1. Obslužná místní komunikace je ve východní části Kučerova náměstí doplněna o paralelní sjízdný chodník šíře 3,5m, řešící přímou obsluhu rodinných domů. Plynulý příjezd ke garážím v rodinných domech je zajištěn částečným rozšířením sjízdného chodníku o pruh šíře 2,2m, kde lze automobily dočasně odstavit, parkování je možné také na vjezdech do garáží. Sjízdný chodník je na obslužnou místní komunikaci napojen v křižovatce Kučerova náměstí s ulicí Zahradní a v severní části Kučerova náměstí naproti objektům situovaným na parcelách 733/1 a 733/3. V úseku Kučerova náměstí mezi ulicemi Vlčnovskou a Zahradní je navrženo zrušit stávající chodníky a doplnit obslužnou komunikaci na západní straně Kučerova náměstí o podélná parkovací stání, za nimi pak vybudovat chodníky nové. Na východní straně je místo chodníku navržena samostatná cyklostezka, funkci chodníku přebere sjízdný chodník. V uzlu Vlčnovská-Kučerovo náměstí je navrženo situovat u cyklostezky cyklopoint (odpočívka, půjčování kol) a posezení pro chodce. Drobná hřiště pro malé děti jsou navržena na dvou mlatových plochách, které doplňují sjízdný chodník.
Ostatní nezpevněné plochy budou zatravněny. Podél cyklostezky je navržena liniová zeleň - stromořadí (např. kvetoucích neplodících třešní (Prunus avium ´Plena´), jabloní apod.). Na svém začátku a na konci je alej doplněna o skupiny velkokorunných listnatých dřevin (např. Tilia cordata, Platanus x acerifolia, Quercus robur), Viz následující kapitola.
2. Z obslužné místní komunikace jsou ve východní části Kučerova náměstí vyvedeny dva kolmé sjízdné chodníky proměnné šíře, řešící přímou obsluhu rodinných domů. Plynulý příjezd ke garážím v rodinných domech je zajištěn jejich trasováním a tvarováním, parkování je možné na vjezdech do garáží. V úseku Kučerova náměstí mezi ulicemi Vlčnovskou a Zahradní je navrženo zrušit stávající chodníky a doplnit obslužnou komunikaci na západní i východní straně Kučerova náměstí o podélná, částečně i kolmá parkovací stání, za nimi pak vybudovat chodníky nové. Samostatná cyklostezka není uvažována, cyklotrasa vede po obslužné komunikaci nebo je vedena po ulici Stolařské. V uzlu Vlčnovská-Kučerovo náměstí je navrženo situovat stánek s občerstvením a posezením pro chodce. Drobná hřiště pro malé děti jsou navržena na mlatové ploše nedaleko křižovatky Kučerova náměstí s ulicí Zahradní. Sjízdné chodníky jsou vzájemně propojeny mlatovými cestami a doplněny o mobiliář (lavečky). Ostatní nezpevněné plochy budou zatravněny. V prostoru Kučerova náměstí je navržena parková zeleň, sestávající z nepravidelných skupin stromů – např. bříz (Betula pendula), borovic (Pinus sylvestris), habrů (Carpinus betulus). Zároveň jsou ponechány stávající vzrostlé ovocné stromy, které byly vyhodnoceny jako perspektivní. Viz následující kapitola. V obou variantách řešení prostoru Kučerova náměstí je pro likvidaci domovního odpadu uvažováno zřídit tři stanoviště pro nádoby na komunální odpad s vymezením živými ploty nebo přístřešky. Zástavba kolem ulice Bajovec (podnikání, výrobní služby a řemesla) bude doplněna v prolukách mimo řešené území ÚS. Obslužná komunikace bude směrově upravena a rozšířena na 5,5m. Mlýnský potok v podjezdu pod silnicí I/50 je navrženo zatrubnit, variantně bude komunikace rozšířena západním směrem s úpravami svahů pod mostním objektem nebo ponechána užší, se stanovením přednosti
v jízdě dopravními značkami.
Odvodnění zpevněných ploch komunikací bude řešeno dešťovou kanalizací do Olšavy, dlažby budou spádovány do nezpevněných zatravněných ploch, kde bude voda vsakována.
Bezbariérovost chodníků bude zajištěna na křižovatkách a přechodech pro pěší snížením obrubníků. Sjízdné chodníky jsou navrženy v úrovni terénu, na obslužnou komunikaci budou připojeny zešikmenými úseky.